Rahahuolia?

Tuntuuko arjen talousasioissa selviäminen raskaalta tai vaikealta? Älä jää huolien kanssa yksin!

Nainen istuu sohvalla ja tarkastelee laskuja laskin kädessään.

Tukea rahahuoliin

Rahahuolet voivat yllättää kenet tahansa! Diakoniatyössä sinut kohdataan, siis nähdään ja kuullaan, kiireettömästi ja kokonaisvaltaisesti. Diakoniatyö on kirkollisten sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten tekemää työtä. Saat luottamuksellista tukea talousasioiden selvittelyyn ja hoitamiseen sekä pientä ruoka-apua kertaluonteisesti.

Ota rohkeasti yhteyttä! Oman seurakuntasi diakoniatyön yhteystiedot löydät omalla kotisoitteellasi tästä.

Miten diakonia auttaa?

Diakoniavastaanotolla sinua autetaan konkreettisissa käytännön ja mielen ongelmissa ja saat henkistä ja hengellistä tukea. Voit keskustella diakoniatyöntekijän kanssa kahden kesken tai ottaa osaa erilaisiin ryhmätoimintoihin. Diakoniatyöntekijä voi tulla myös käymään kotonasi. Diakonian taloudellisen auttamisen tarkoituksena on vahvistaa arjen- ja taloudenhallintaa ja auttaa äkillisen vaikean tilanteen yli.

Taloudellisen avustamisen tarkoituksena on auttaa äkillisen kriisin yli sekä luoda toivoa katsoa tulevaisuuteen. Taloudellinen avustaminen ei aina edellytä aineellista avustamista. Laskujen avaaminen ja velkojen selvittäminen yhdessä toisen kanssa saattavat olla iso apu taloudellisessa ahdingossa. Talousselvittelyssä voidaan käydä läpi tuloja ja menoja, miettiä laskujen ja velkojen maksusuunnitelmaa. Taloudelliseen avustamiseen liittyy palveluohjaus niihin yhteiskunnan tarjoamiin palveluihin, joihin sinulla on oikeus.

Monella paikkakunnalla tukea saa myös koulutetuilta Rari-neuvojilta. He ovat vaitiolovelvollisia vapaaehtoisia.

Diakoniatyöntekijä on tukena rinnallasi, kun haluat elämään muutosta myös pidemmällä aikavälillä. Voit keskustella luottamuksellisesti diakoniatyöntekijän kanssa kaikista elämääsi liittyvistä asioista. Joskus myös taloudelliset huolet vievät voimia ja on hyvä jakaa taakkaa toisen kanssa aikana, kun muutoksia pitää vielä odotella. Diakoniatyöntekijälle voit kertoa myös läheisesi käyttäytymisen aiheuttamista huolista ja voitte etsiä ratkaisuja tilanteeseen yhdessä.

Useissa seurakunnissa järjestetään kaikille avoimia yhteisen pöydän ruokailuja, aamiaistapaamisia ja kahvihetkiä, joista osa on maksuttomia ja osa edullisia. Niiden kautta vähennetään myös kauppojen ja ravintoloiden ym. ruoka-hävikkiä ja kokataan, tutustutaan uusiin ihmisiin ja seurustellaan yhdessä.

Lisätietoa löytyy seurakuntien verkkosivuilta sekä valtakunnallisesti Ruoka-apu.fi – Enemmän kuin ruokaa.

Seurakunnan diakoniatyöllä on mahdollisuus avustaa akuutissa hätätilanteessa. Diakoniatyön tavoitteena on, että taloudellinen avustus auttaa akuutin hätätilanteen yli.

Seurakunnilla on erilaisia käytäntöjä taloudellisen avun antamiseksi. Diakoniatyön kautta voit saada maksusitoumuksen tai lahjakortin ruuan ostamiseen kaupasta. Joskus seurakunta voi maksaa myös jonkun kiireisen laskun. Lisätietoa oman alueesi avustuksista saat paikallisen seurakuntasi verkkosivuilta tai soittamalla suoraan diakoniatyöntekijälle.

Hae taloudellista apua siitä seurakunnasta, minkä alueella asut. Oman seurakuntasi löydät kotiosoitteesi mukaan täältä Seurakuntahaku – Evl.fi.

Huolestunut ihminen katselee papereita ja laskuja pöydällä

Tietoa tukimuodoista

Taloudellisten vaikeuksien kohdatessa on tärkeää hakea yhteiskunnan tarjoamia tukia. Diakoniatyöntekijä tuntee perusturvaan kuuluvat etuudet ja tuet ja auttaa niiden hakemisessa.

Perustoimeentulotukea haetaan Kelasta. Näin haet tukea. Jos tarvitset elämäntilanteesi vuoksi kiireellisesti perustoimeentulotukea, ota yhteyttä Kelan puhelinpalveluun 020 692 207 tai käy Kelan palvelupisteessä.

Kiireellisissä talousongelmissa on hyvä ottaa yhteyttä hyvinvointialueesi sosiaalitoimistoon.

Talousneuvolassa voi tavata kerralla monta ammattilaista, ilman ajanvarausta, pienessä tai isossa asiassa. Kaikki maan talousneuvolat löydät tästä linkistä: Talousneuvolat

Talous- ja velkaneuvontaan voit olla yhteydessä pienissä ja suurissa kysymyksissä jo ennaltaehkäisevästi. Apua saat myös chatista ma-pe klo 10-12 ja to klo 14-16. Apua talousvaikeuksiin – Talous- ja velkaneuvonta (oikeus.fi)

Muita avunlähteitä

Kaiken ajanvietteen ei tarvitse olla maksullista, mutta toisinaan harrastukset ja arjen asiat maksavat ja niihin tarvitsee tukea. Tukea myöntäviä järjestöjä, säätiöitä ja rahastoja löydät täältä: Muita avustustahoja – Tukea erilaisissa elämäntilanteissa