Arkkipiispa on merkittävän alueen piispa tai jossakin tapauksessa johtava piispa (kr. arkhiepiskopos). Luterilaisista kirkoista vain Suomen, Ruotsin, Viron ja Latvian kirkoilla on arkkipiispan virka. Turun piispa sai arkkipiispan arvon vuonna 1817.

Turun arkkihiippakunnassa arkkipiispan ensisijaiseen vastuualueeseen kuuluu Turun rovastikunta, johon kuuluu yhdeksän seurakuntaa. Piispan ensisijaiseen vastuualueeseen kuuluvat arkkihiippakunnan muut rovastikunnat ja seurakunnat, yhteensä 42 seurakuntaa. Piispa myös johtaa tuomiokapitulia ja sen toimintaa. Arkkipiispa toimii myös kirkon yhteisten elinten kuten kirkolliskokouksen, piispainkokouksen ja kirkkohallituksen puheenjohtajana.

Arkkipiispa ei ole muiden piispojen esimies, vaan hän on piispakunnassa ensimmäinen vertaistensa joukossa (lat. primus inter pares).

Arkkipiispa Tapio Luoma  Arkkipiispat ja piispat