Kirkonkelloilla on monia tehtäviä. Niiden soitto ilmoittaa pyhäpäivän alkamisesta, kutsuu jumalanpalvelukseen ja kertoo kuolinviestin. Kellojen huollosta ja soitosta vastaa suntio tai kiinteistötyöntekijä. Seurakunnilla voi olla ohjesääntöjä kellonsoittoon, jotka perustuvat paikkakunnan vakiintuneeseen perinteeseen.

Kuudelta lauantai-iltaisin on tapana soittaa ehtookellot (angeluskellot). Soitto muistuttaa pyhän eli sunnuntain alkamisesta ja kutsuu Herran päivän viettoon.

Kirkonkellot ja automatiikka

Monissa seurakunnissa kirkonkellojen soitto ja kellotapulien luukkujen aukeaminen on automatisoitu. Soitettavat sävelmät voidaan valita etukäteen ja ajastaa.

Automatiikka lisää suntioiden työturvallisuutta, eikä kellonsoittajan sijaisia tarvita. Ääni on samanlainen, oli soitto automaattista tai käsin soittettua. Soittoautomatiikkaa voidaan ohjata äänitaajuusvalinnalla varustetulla näppäinpuhelimella tai kännykällä. Soittotekniikka voi olla läppäys- tai heilutussoittoa ja näiden yhdistelmiä.

Jumalanpalveluksen opas, kirkonkellot s. 70