Kristillisen käsityksen mukaan kuolema merkitsee ajallisen elämän päättymistä, jonka jälkeen alkaa ikuinen elämä taivaassa Jumalan luona.

Kristillisen käsityksen mukaan kuolema on seurausta ensimmäisestä synnistä eli siitä, kun ihminen paratiisissa valitsi erkaantua Jumalasta. Jeesus toi ihmisen ja Jumalan taas yhteen, ja siksi ihmisellä on mahdollisuus ajallisen elämän päättyessä jatkaa elämää iankaikkisesti.

Jos ihminen ei jatka iankaikkiseen elämään kuolemansa jälkeen, ajatellaan hänen olevan erossa Jumalasta, jota voidaan kutsua helvetiksi. Ihminen voi olla erossa Jumalasta jo ajallisessa elmässä.

Tukea kirkosta

Kirkon työntekijät voivat olla kuolevan ja hänen läheistensä tukena kuoleman lähestyessä. Sairaalassa voidaan pyytää sairaalapappia kuolevan luokse. Potilaan kuoltua pappi voi toimittaa saattohartauden, jonka yhteydessä omaiset saavat vielä nähdä kuolleen rakkaansa. Monissa seurakunnissa on perustettu sururyhmiä tukemaan surevia omaisia.