Rippijuhlan järjestäminen

Nuoren kädessä hopeinen rippiristi.

Rippijuhla on nuoren juhla, ja se on hänelle tärkeä hetki kohta aikuisuutta. Rippijuhla alkaa konfirmaatiomessulla kirkossa. Sen jälkeen juhlaa voi jatkaa esimerkiksi nuoren kotona tai muussa juhlatilassa yhdessä perheen ja läheisten kanssa. Vuokratilaa juhlia varten voi kysyä myös seurakunnalta. Juhlapäivää voi juhlistaa myös pukeutumalla juhlavammin, mutta se ei ole välttämätöntä.

Nuorelta itseltään kannattaa kysyä sekä juhlan ohjelmasta että lahjatoiveista. Rippijuhlan ohjelmaksi hyvin riittää yhdessäolo ja esimerkiksi kahvittelu. Usein nuorta halutaan muistaa ja onnitellaan kukilla ja lahjoilla. Perinteinen rippiristi, kaulakoru, on edelleen monen nuoren toive. Juhlassa nuoresta otetaan valokuvia, jotka voi jakaa kummeille ja isovanhemmille muistoksi. Kuvallisen kiitoskortin voi halutessaan lähettää kaikille rippijuhliin osallistuneille.

Kaikki rippikoulun käyneet eivät halua osallistua yhteiseen konfirmaatioon. Mutta silloinkin perheet voivat halutessaan yhtä lailla viettää juhlaa nuoren rippikoulun päätteeksi.