Alla nyheter

24.5.2019

Kuopio stift firar 80 år

Kuopio stift har grundats två gånger; 1850 och 1939. Det gamla stiftet sträckte sig från axeln Kesälax-Kalajoki till nordligaste Lappland. Det följde gränserna för dåvarande Kuopio, Kajana och Uleåborgs län. År 1900 flyttades biskopssätet till Uleåborg och 23 år senare ändrades namnet till Uleåborgs stift.

Nuvarande Kuopio stift grundades 1939. Med beslutet om att grunda Kuopio stift ville statsmakten stöda speciellt livets andliga, mentala och sedliga aspekter bland människorna i gränstrakterna.

Enligt det beslut som kyrkomötet fattade under sessionen i maj ändrar gränserna i början av 2020 så att Kuopio stift i framtiden omfattar landskapen Kajanaland, Norra Karelen och Norra Savolax.

– Kuopio stifts kontinuerliga uppgift är att stöda det andliga livet bland finländarna i öst. Det är något vi håller fast vid. Men det behövs också livskraft och materiellt välbefinnande. Därför hoppas jag att man i regeringsförhandlingarna beaktar den regionala jämlikheten. Den försvaras också i kyrkans mål för regeringsprogrammet. Hela Finland ska utvecklas jämlikt och rättvist, säger Kuopiobiskopen Jari Jolkkonen.

Stiftets 80-årsjubileumsmässa firas som en familjemässa på salutorget i Kuopio söndag 26 maj klockan 11.  I mässan predikar biskop Jari Jolkkonen och Elina Knuuttila är liturg. I mässan medverkar också barnkörerna från församlingarna i Männistö och Alavus, och ungdomsbandet Armo från Alavus. Efter mässan bjuds på sopplunch på torget och Kuopio stift presenterar sig i eget tält på familjefestivalen Riemu.

Mera information: biskopens specialmedarbetare Simo Parni, tfn 044 705 0603
Kuopio stift