Palaa sanaston etusivulle

Ulkosuomalaistyö

Kirkon ulkosuomalaistyö on seurakuntatyötä ulkomailla asuvien suomalaisten parissa. Uskonnollinen perintö ja kirkon asiat saattavat jäädä Suomessa usein piiloon, mutta maailmalla niiden arvo ja merkitys yllättäen korostuvat. Kirkon kynnys madaltuu.

Ulkomailla asuu yli miljoona ensimmäisen ja toisen polven suomalaista. Kirkkohallituksen ulkoasiain osaston johtaman ulkosuomalaistyön keskeisenä kumppanina on Suomen Merimieskirkko, joka vastaa työstä Brittein saarilla, Alankomaissa, Belgiassa, Hampurin alueella Saksassa sekä Kreikassa. Lisäksi monet kirkkomme lähetysjärjestöjen työntekijät palvelevat vapaaehtoisesti ulkosuomalaisia. Yhteistyö Suomi-seurojen sekä ulkomaan edustustojen ja konsulaattien kanssa on kiinteää.

Suomalainen kirkollinen työ ulkomailla on perinteisesti organisoitunut osaksi paikallisia luterilaisia kirkkoja, jolloin suomalaiset papit ja muut työntekijät toimivat paikallisten kirkkojen ja niiden suomenkielisten seurakuntien palveluksessa. Näin on esimerkiksi Ruotsissa, Saksassa, Espanjassa, Kanadassa, USA:ssa ja Australiassa. Vain muutama työntekijä saa palkkansa Suomesta.

Viime vuosina ulkosuomalaistyötä on tehty runsaasti eri puolille maailmaa muuttaneiden lyhyempiaikaisten ns. uussiirtolaisten parissa. Tärkeä erityisalue on kirkon turistityö Manner-Espanjassa, Kanarian saarilla, Rhodoksella, Kyproksella, Floridassa ja Thaimaassa. Tässä työssä turvaudutaan enimmäkseen vapaaehtoisiin talvipappeihin ja -kanttoreihin.

Kaikille ulkosuomalaisseurakunnille on leimallista seurakuntalaisten aktiivisuus ja vastuunkanto toiminnasta. Tämä tuo seurakuntiin kodikkuutta ja me-henkeä. Viime aikoina ovat korostuneet erilaiset diakoniset haasteet mm. ikääntyvien ulkosuomalaisten parissa. Ulkosuomalaistyössä toimii noin 160 kirkon työntekijää. Toimintaa on 37 eri maassa, kaikissa maanosissa.

Kirkomme maailmalla
Seurakunnat ulkomailla